Marc Jacobs är hyllad och erkänns som en av världens mest spännande samt företagsamma designers, men han är även välkänd för några av de mest älskade parfymerna på planeten.

 

Född i New York 1963 tog han examen från High School of Art and Design 1981 där Jacobs tidigt visade tydlig talang och tilldelades flera utmärkelser. Han blev bland annat vald till Årets designstudent. Redan vid 23 års ålder lanserade Marc sin första kollektion under eget namn och sedan dess har priserna fortsatt att trilla in.

 

Idag har företaget vuxit till ett globalt varumärke som erbjuder dam-, herr-, och barnkläder, accessoarer, smycken, klockor, och med Marc Jacobs parfym på https://www.sephora.se/marken/marc-jacobs-parfums/ ; https://www.sephora.se/parfym/parfymer-for-kvinnor/ skapas fulländning där en av hans populäraste produkter är Daisy Dream Marc Jacobs. En favorit både bland många som bär den själva och bland de som får känna doften bäras av andra.

 

En inspiration i parfymvärlden

Marc Jacobs bidrag till parfymbranschen började med en doft som blev omedelbar klassiker, vilken senare kompletterades med ytterligare sofistikerade, personliga och charmiga dofter i kollektionen. Jacobs har visat hur man bygger ett varumärke som tilltalar brett och hur man snabbt får en helt ny generation att bli lojala under resans gång.

 

Den lekfulla men ändå sofistikerade attityden visar sig som tydligast i Daisy Marc Jacobs. Daisy är den absoluta essensen av ungdomlig kraft, av lycka och frihet. Den numer klassiska flaskan vilken har en överdimensionerad tusensköna som lock har blivit ikonisk och återspeglar tanken bakom doften den rymmer. Den har vunnit åtskilliga priser i länder världen över där bara flaskan i sig brukar räknas till de vackraste bland parfymer.

 

Att skapa en parfym är inget som görs i en handvändning. Dels skall en doft tas fram som är tilltalande, på det en förpackning som är snygg, men det krävs även att både doft ed förpackning på något sätt överrensstämmer med varumärket i övrigt. Det här har Jacobs lyckats med på ett förträffligt sätt och det är själva anledningen till framgång.

 

Revolutionerande design

 

Från en söt liten charmig flaska vilken blivit klassisk valde modeskaparen plötsligt att skifta fokus något. När Divine Decadence lanserades valde man att utforma den som en handväska med guldkedja och tanken bakom det hela var som Jacobs själv förklarat; “helt om en fin flicka som agerar lite vilt”. Doften skall förnimma om 1920-talet, en showgirl med sminkbordet fullt av puder, läppstift och plymfjädrar.

 

Det är dock genom Daisy Dream som man fortfarande främst håller ställningarna med sina parfymer och det kan mycket väl visa sig bli en av de främsta klassiska i branschen, jämförbar med några av de största och ett namn som kommer nämnas bland de första då ikoniska namn räknas upp om flera decennier.

 

Läser man om Jacobs själv verkar personen bakom vara lika sympatisk som produkterna modehuset presenterar, där man särskilt lyckats hitta receptet för att nå fram till den yngre generationen och deras smak. Detta är ingen tillfällighet och det kommer med all säkerhet många fler parfymer från modeskaparen i framtiden, där vi kan räkna med kreativa flaskor inte minst.